R√•d og vejledning til senf√łlger efter hjernerystelse

Hvis du d√łjer med langvarige symptomer efter hjernerystelse ogs√• kaldet post commotio syndrom (PCS) skal du vide at du kan f√• det bedre med den rette r√•dgivning, behandling og tr√¶ning.

Har du stadig symptomer over en m√•ned efter at du fik hjernerystelse skal du blive unders√łgt og komme igang med genoptr√¶ning. At vente og se tiden an er et d√•rligt r√•d! At g√• rundt med symptomer, der begr√¶nser dig i at leve dit liv aftr√¶ner faktisk din hjerne og krop.

Jo hurtigere du kommer i gang jo bedre prognose. Jo længere tid du har haft problemet- jo længere tid tager genoptræningen typisk.

Du skal stille komme i form til det liv du √łnsker at leve- fysisk og mentalt.

Det kan være et meget komplekst puslespil og det kan kræve der sættes ind på flere områder.

Du skal stille komme i form til det liv du √łnsker at leve- fysisk og mentalt. Det kan jeg hj√¶lpe dig med da jeg er fysioterapeut, coach og Z-healthr√¶ner- en unik kombination som g√łr at jeg kan arbejde med dig p√• det fysiske plan, det mentale og det neurologiske.

Men det forudsætter naturligvis at du er parat til at arbejde både fysisk og mentalt med dig selv.

Det handler nemlig ikke kun om hjernerystelsen, det handler om hele dit liv.

Post commotio syndrom (PCS) og langvarig stress påvirker hele kroppen

PCS h√¶nger t√¶t sammen med stress og mange af symptomerne minder meget om hinanden eller overlapper direkte. F.eks er svimmelhed og hovedpine typiske symptomer ved begge tilstande. At leve med PCS kan f√łre til en stress tilstand, f.eks pga uafklaret job situation, √łkonomiske udfordringer, parforholdsproblemer, frustationer over din livssituation.¬†Stress kan forv√¶rre PCS symptomer og det er vigtigt at f√• hj√¶lp til at l√¶re at h√•ndtere stress, s√• den ikke styrer dit liv.

Min tilgang er Calm shit down – then build things up.

En stresset hjerne har oftest ikke brug for en masse nye input! Men den har brug for passende stimulering. De fleste mennesker oplever at de gradvist bliver dårligere ved langvarig inaktivitet. Det er fordi hjernen og alle kropens systemer aftrænes.

Balance i ¬†nervesystemet er utrolig vigtigt. Men hvordan balancen skabes er individuelt. Min erfaring er at undervisning i hjerne og nervesystem, blide kropslige √łvelser,¬†vejrtr√¶kningsteknikker, meditation og mestringsstrategier kan hj√¶lpe til at f√•r ro i nervesystemet. Desuden supplerer jeg med BodySense massage n√•r jeg har klienter i klinikken.

Få hjælp efter hjernerystelse-online

Mine online kurser give dig viden og hj√¶lp hjemme i din stue.¬†Online kurser kan hj√¶lpe dig til at forst√• din hjerne og f√• h√•b om, at det er muligt at leve et godt efter en hjernerystelse.¬†Heldigvis er hjernen plastisk (foranderlig), og den kan genoptr√¶nes! Onlinetr√¶ning¬†kan udf√łres derhjemme hver dag.

Det er aldrig for sent! Uanset om det er en måned eller flere år siden du kom til skade, så er der håb!

Online kurser skal ikke erstatte proffesionel hjælp fra læge eller f.eks fysioterapeut, men supplere behandling eller træning. De kan kun stå alene, hvis dine udfordringer ikke er så massive.

Online kurset “Balancen i livet” handler om at skabe ro i nervesystemet og gradvist bygge op igen igennem 6 moduler som du tager i dit eget tempo.

Få råd og vejledning på bloggen

Find relevant vejledning og inspiration  på bloggen.

Du kan også tilmelde dig mit nyhedsbrev og modtage gratis råd og vejledning. 

Du modtager ogs√• mit gratis online kursus, hvor du f√•r lidt √łvelser og r√•d og vejledning til senf√łlger efter hjernerystelse. Online kurset sendes ud automatisk via mailchimp, det er gratis og uforpligtende og du kan altid afmelde dig mit nyhedsbrev og beholde adgangen til kurset.¬†Du kan tage kurset i dit eget tempo.

Jeg vil ogs√• anbefale dig at l√¶se eller lytte til bogen “Hjernerystelse kom godt igennem” af Troels W. Kj√¶r og bogen “Hjernerystelse- en guide til en bedre hverdag” af AnneCatrine Borup. Den sidste er prim√¶rt til dig med langvarige senf√łlger. Bogen kan k√łbes hos mig.

Få hjælp. Find nærmeste behandler her

Jeg har i √łjeblikket lukket for nye klienter.Men da jeg j√¶vnligt holder kurser for fagpersoner kan jeg anbefale dig at kontakte en af dem.Jeg anbefaler ikke nogen frem for andre.Kig selv p√• listen og tag kontakt til behandleren.

Der er også nogle kommuner der har rigtig gode muligheder for hjælp.

Husk p√• at jo l√¶ngere tid du har haft udfordringerne, jo blidere skal skal du starte genoptr√¶ningen op og det tager ofte l√¶ngere tid at opn√• de √łnskede resultater. Hav t√•lmodighed!

Jeg vil anbefale at du starter med behandling, der får ro på nervesystemet og giver dig en forståelse af dit systems reaktioner. 

Du kan evt supplere din behandling eller træning med et af mine online kurser.

Genoptræning af krop og hjerne ved PCS

Det, der typisk sker n√•r man lider af senf√łlger efter hjernerystelse er at ens livsudfoldesele begr√¶nses.

Du er m√•ske sygemeldt, eller der er ting du afholder dig fra at g√łre fordi det forv√¶rrer dine symptomer.

Måske er dit sociale liv blevet begrænset.

Måske er du bange for at skade dig selv yderligere, måske er du bare i tvivl om hvad du må og ikke må.

Måske har du aldrig fået proffesionel vejledning omkring om, hvordan du håndterer dine symptomer.

Det kan v√¶re meget forvirrende n√•r ens krop og hjerne ikke reagerer som den plejer at g√łre. Det kan skabe utryghed og endda angst.

Derfor er det vigtigt at du forstår, hvad det er der sker i dit system og lærer at reagerer hensigstmæssigt på signalerne. 

Jeg har m√łdt mange klienter som har f√•et fejlinformationer om at de skal holde sig i ro og undg√• enhver symptomforv√¶rring. Der er meget forskning, der tyder p√• at det kan skade langt mere. Hjernen bliver nemlig aftr√¶net af inaktivitet. Det handler om stille og roligt at komme igang igen og holde passende pauser. Kortvarig symptomforv√¶rring er ok- det er et tegn p√• at systemet bliver belastet, eller forpustet som jeg kalder det. Og det er n√łdvendigt for at komme i bedre form.

Jeg har samlet en masse undervisning og relevante √łvelser i online kurset “Balancen i livet” som du kan tage i dit eget tempo.

Jeg er fysioterapeut og har igennem flere år taget kurser og uddannelse indenfor funktionel neurologi i Z-health systemet og deltaget i internationale konferencer om hjernerystelse.

Genoptræning af syn og vestibulære dysfunktioner

Der er kommet meget fokus på synstræning ved PCS. I mange tilfælde bliver synet påvirket og her er det bestemt relevant at evaluere og genoptræne synet. Men det er vigtigt at huske på at det ikke er alle, der er påvirkede på synet. Hver eneste hjernerystelse er unik og skal behandles ud fra de relevante symptomer. Derfor mener jeg, at det er en uheldig tendens, at det i nogle kredse er blevet en standard anbefaling med synstræning efter hjernerystelse

Det vestibul√¶re system spiller ligesom synet en meget central rolle for vores hjerne og nervesystem. Det er popul√¶rt sagt vores ligev√¶gtssystem eller balance centeret. Det sidder inde i det indre √łre og best√•r af nogle buegange der har t√¶t samspil med lillehjernen men ogs√• med synet og den proprioceptive sans (dvs vores led, muskler og fascier).

Dette system påvirkes ofte ved hjernerystelse og det er af stor betydning at det fungerer optimalt. Dysfunktioner i det vestibulære system kan give:

  • Nedsat balance og nedsat lyst/evne til bev√¶gelse
  • svimmelhed
  • k√łresyge
  • kvalme
  • sk√¶vheder i kroppen (holdningsproblemer eller scoliose)
  • smerter
  • Angst symptomer og¬†depression

Heldigvis kan systemet genoptr√¶nes! Oftest er der ikke sket en skade- men blot tale om en ubalance. Denne ubalance kan ogs√• opst√• uden at der er er tale om en hjernerystelse, f.eks ved l√¶ngerevarende inaktivitet f.eks som f√łlge af sygdom eller medicin bivirkninger.

Det er meget ofte et overset system. Vi l√¶rer ikke meget om det p√• fysioterapeutskolen og de fleste l√¶ger giver heller ikke dette system den store opm√¶rksomhed.¬†Jeg kalder det ofte ¬†“The missing link” fordi jeg ser mange mennesker der har g√•et med vestibul√¶re udfordringer i √•revis uden at f√• hj√¶lp.

Hvordan kommer du igang med træning?

Det optimale er at finde en behandler, der kan hj√¶lpe dig og evt supplere med et eller flere af mine online programmer. V√¶r kritisk ved valg af behandler, sp√łrg ind til deres erfaring og viden om hjernerystelse.

I f√łrste omgang handler det om at f√• d√¶mpet stressresponsen i kroppen, da den kan forv√¶rre en inflammationstilstand. Dern√¶st skal hjernen og kroppen gradvist belastes mere og mere.

Du kan tilmelde dig mit gratis online program og derved f√• en smagspr√łve p√• √łvelser til hjernen. Det tager oftest kun 2-5 minutter at lave √łvelserne i programmet. De skal dog laves flere gange i l√łbet af dagen for at opn√• en forandring i hjernen. Der skal derfor i alt afs√¶ttes cirka 15- 20 min om dagen til “hjerne√łvelser” og derudover skal du lave noget fysisk bev√¶gelse f.eks g√• eller cykle.

√ėvelserne kan v√¶re¬†vejrtr√¶knings√łvelser, synstr√¶ning, vestibul√¶re √łvelser (det indre √łre), ledmobilitets√łvelser eller en kombination.

Kom gerne ud at g√• hver dag. Det er godt for b√•de krop og hjerne og helt gratis! Start med sm√• ture og √łg gradvist.

Min personlige erfaring

Jeg har selv k√¶mpet med senf√łlger efter en hjernerystelse som udviklede sig til stress og depression. ¬†Jeg oplevede at jeg “shoppede” rundt efter det, der kunne “redde” mig- men det blev aldrig til et samlet forl√łb! Ofte blev jeg forvirret og frustreret af modsatrettede r√•d fra diverse behandlere!¬†

Du kan læse min historie her.

Jeg h√•ber at du med hj√¶lp fra mine online programmer eller kvalificerede behandlere m√• f√• et lettere forl√łb.