Senfølger efter hjernerystelse

Hvorfor er det at nogle mennesker slipper uden senfølger og andre døjer med dem i mange år?
Som jeg var inde på i indlægget “Viden om hjernerystelse” tror jeg det hænger meget sammen med døgnene lige efter hjernerystelsen.
Altså om hjenen fik ro eller om den inflammation der var i hjernen blev værre af bevægelse, syns og lydindtryk.

Senfølger kan være rigtigt mange ting og kan være i større eller mindre grad:

En konstant følelse af stress, uro rastløshed pga dysfunktion i det autonome nervesystem.
depression og/eller angst
Øget hvilepuls
Puls stiger voldsomt ved fysisk aktivitet
Følelse af en stram hjelm ved fysisk aktivitet (Skyldes det øgede blodflow i hjernen, som hjernen fejltolker som fare!)
Pupiller kan være udvidet (store)
Lys og/eller lyd sensitiv
Sensoriske forstyrrelse
Balanceproblemer/svimmelhed/kvalme
Personlighedsændringer : labilitet(Let til gråd el grin), ADHD, PTSD
Spændte muskler og smerter i kroppen ofte en side der er værre end den anden. Fibromyalgilignende smerter
Dårlig koordination
Kronisk træthed

Kan du kende nogle af symptomerne?
Jeg har selv haft flere af dem!

 

Neuroplasticitet

Heldigvis er vores hjerne så fantastisk at den er plastisk- dvs formbar, eller mulig at ændre, at genoptræne. Og det er vigtigt.
Hvordan gør man så det?
Ja, først og fremmest skal det afdækkes hvor problemerne sidder. Det gøres ved en funktionel neurologisk undersøgelse hvor balance, koordination,reflekser, kranienerver, hukommelse og mere testes.

Hos mig hedder sådan en undersøgelse Neuroflow og den tager ca. 90 min incl samtale.
Det kan ikke undersøges ved scanning eller røntgen. Måske har du allerede været ved neurolog og fået foretaget en undersøgelse. Forskellen på neurologens undersøgelse og min er, at jeg bruger resultaterne til at finde ud af hvor vi skal sætte ind og starte træningen. En neurologisk undersøgelse bruges typisk bare til at konstatere hvor og hvilken grad problemet er, altså en diagnose. For mig har diagnoser altid været ligegyldige, med mindre vi bruger dem til at forbedre situationen.

 

Genoptræning efter hjernerystelse

Derefter skal du igang med træning. Z-health træning er specifik træning af de områder der er påvirket. Det er ikke voldsom fysisk træning, men en træning du vil opleve trætter dig alligevel. Derfor er det ekstremt vigtigt at du husker at hvile og spise god nærende mad hver dag. Din hjerne har brug for godt brændstof. Din vejtrækning er også ekstrem vigtig og derfor er det vigtigt at du laver decideret vejrtrækningstræning.
Træningen skal progredieres langsomt og du skal påregne at lave øvelserne hver dag.
Træningen skal være målrettet træning for dit vestibulære system (indre øre) for synet og fysiske øvelser der især stimulerer din lillehjerne.
Det tager ikke lang tid. Ca 20 min om dagen. Du skal ikke træne 20 min på en gang men 3-4 min af gangen.

Gåture og blid yoga kan også være rigtigt godt. Dog skal du undgå bagoverbøjninger og foroverbøjbinger før du har fået vurderet og trænet dit vestibulære system. Begge stillinger stiller voldsomme krav til det vestibulære system. Det samme gør sig gældende ved hovedstand.Det er derfor vigtigt at du går forsigtigt til værks med yoga og anden aktivitet og lytter til din krops advarselssignaler når hjernen synes det bliver for meget!
Mange oplever ubehag ved løb, da det stiller store krav til dit syn og vestibulære system samt medfører en voldsom pulsstigning og øger blodflowet i hjernen, hvilket hjernen kan tolke som et faresignal. Det er derfor vigtigt at progrediere træningen langsomt.

Mindfulness og meditation beroliger det autonome nervesystem og er derfor meget anbefalelsesværdigt

 

Andre behandlinger

Kraniosakralterapi, blid massage,  body SDS, zonetrapi og lignende er alt sammen meget anbefalelsesværdigt da det beroliger dit autonome nervesystem. Men det genoptræner ikke din hjerne. Din hjerne skal selv lære at tage vare på sig selv. Og det gør den når systemerne er genoptrænet.

Ønsker du et genoptræningsforløb hos mig er du meget velkommen

Mvh Cammilla Noomi Anjelica Mohr

wwww.minhjerne.dk

4 replies
  1. Kirsten Plejdrup Kær
    Kirsten Plejdrup Kær says:

    Det lyder spændende jeg er på 2 andet år nu med hr og piskesmeld er i job under paragraf 56 men er ikke kommet op på mine 30 timer og ved ikke om jeg nogensinde kommer det , men døjer stadig med træthed støj koncentration. Får kraniesakral hver uge og prøver selv at gøre lidt øvelser, men synes det bliver værre nogle gange når jeg laver øvelser og ved faktisk ikke helt hvad der er det rigtige. Jeg bor i Thy og der er ikke nogle specielle tilbud . Mvh Kirsten Kær

    Svar
    • Camillashjerne
      Camillashjerne says:

      Hej Kirsten
      Kraniosakralterapi er rigtigt godt til at afstresse nervesystemet, men det træner ikke systemet. Jeg regner med at holde et forløb eller nogle weekendretreats i jylland Midt/nord til næste år.
      Mvh Cammilla

      Svar
  2. Anne-Grethe Have
    Anne-Grethe Have says:

    Hej
    Jeg har i mange år haft en konstant summen i hovedet – ikke tinitus – men som om jeg står under et højspændingsværk, hvor man hører strømmen summer. Er der nogen der har haft samme oplevelse. Tror jeg har haft hjernerystelse efter fald for mange år siden.
    Mvh
    Anne-Grethe

    Svar
    • Camillashjerne
      Camillashjerne says:

      Kære Anne-Grethe
      Tinnitus har mange “lyde”. Min tinnitus var en slags susen. Den kommer stadig en meget sjælden gang på besøg hvis jeg er meget stresset. Men ellers mærker jeg ikke noget til den mere.
      Du kan meget vel have haft en uopdaget hjernerystelse som har udløst din tinnitus. Er den konstant eller varierer den?
      Mvh Cammilla

      Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *